Novinky

4. 11. 2021

Vishing – pozor na podvodné telefonáty


Dřív jsme se s nimi u nás v bance setkávali jen výjimečně, od roku 2020 ale vishingových podvodů lavinově přibývá. Jen my v ČSOB jsme řešili několik desítek takových případů, podobně jsou na tom i další české banky. Přečtěte si, co to vishing je a jak se mu ubránit.

Co to je vishing a jak funguje

Obvyklý scénář je, že vám někdo zavolá v neobvyklou hodinu, často v noci. Perfektní češtinou a profesionálním tónem se představí jako pracovník banky. Důvody, proč vás musí budit, doslova sype z rukávu: váš účet byl napaden, úvěr schválen, banka zaznamenala neautorizovanou platbu kartou apod. Je zapotřebí okamžitě jednat!

Naléhavý hovor z banky, to přece nejde brát na lehkou váhu. Kvůli obavám o své peníze, pod časovým tlakem a z rozespalosti pak hrozí, že podvodníkům naběhnete na vidle a chytíte se do pasti. Není to nic jiného než nacvičená psychologická manipulace. Když útočníkům zafunguje, jsou schopní z lidí vymámit třeba:

  • přihlašovací údaje do internetového bankovnictví včetně potvrzovacích SMS kódů
  • číslo a další údaje z platební karty (celé číslo karty, CVV kód, jméno a příjmení držitele a dobu platnosti)

Je jasné, jak hackeři s citlivými údaji naloží. Dřív, než vám všechno docvakne, sami se přihlásí do vašeho internetového bankovnictví a vybílí vám účet, případně pustí žilou vaší kartě na zahraničních e-shopech. Setkali jsme se i s případy, kdy si takto podvodníci aktivovali mobilní bankovnictví a z něj pak nenápadně vyváděli peníze po malých částkách.

Hesla a PINy nesdělujte nikomu. Nikomu!

My jako ČSOB, žádná jiná seriózní banka nebo instituce po vás NIKDY nežádáme o sdělení citlivých dat jako jsou hesla, PINy, údaje z platební karty nebo kódy z SMSek. Po telefonu ani e-mailem, prostě nikdy. Pokud vám sami zavoláme a budeme si potřebovat ověřit vaši totožnost, vystačíme si běžnými údaji (jméno, příjmení, číslo účtu, datum narození a rodné číslo).

Nestyďte se být opatrní, kdykoli vám někdo zavolá a bude tvrdit, že je z banky. Pokud jde o naše operátory, v noci vás rozhodně budit nebudou, jsou to profíci a zdravou ostražitostí je rozhodně nevyvedete z míry. Jakmile vám bude telefonát jen trochu podezřelý, klidně zavěste a sami zavolejte zpátky na oficiální helpdesk.

  • ČSOB: 495 800 111
  • Poštovní spořitelna: 495 800 121